سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبوب ترینِ کارها نزد خدا، شادمان ساختن مؤمن است، از طریق برطرف ساختن گرسنگی اش و یا زدودن اندوهش . [.رسول خدا صلی الله علیه و آله]
3 بیوگرافی ایور - SAHe!. IR 4


»» منوها
[ RSS ]
[خانه]
[درباره من]
[تماس بگیرین'>a>
[پارسی بلاگ]
بازدید امروز: 5
مجموع بازدیدها: 17487

»» موضوعات

»» لوگوی خودم


»» اشتراک در وبلاک
 

»» دوستان من

»» بایگانی

»» جستجو
جستجو:


بیوگرافی ایور (پنج شنبه 85/2/7 :: ساعت 7:12 صبح)

گزیده ای از بیــوگرافی روستای ایور

ایور نام روستایی است که در شمال شرق مرکز شهرستان کاشمر ، در بخش کوهسرخ و در غرب استان خراسان رضوی واقع شده است . این روستا دارای جمعیتی حدود 2900 نفر (1096 خانوار ) که بزرگترین و پرجمعیت ترین روستای کوهسرخ بعد از شهر ریوش می باشد . با اعلام بخشداری کوهسرخ در سال 84 جمعیت مردان روستای ایور 1433 نفر و زنان 1463 نفر می باشد. فاصله این روستا فاصله این روستا تا مرکز بخش یعنی شهر ریوش 14 کیلومتر و تا کاشمر 39 کیلومتر می باشد .

مردم این روستا از تیره پارت ها یکی از آقوام آریایی ها میباشند و دارای زبان فارسی که با توجه به دست نوشته های کتب معتبر، لهجه و زبان آنان برگرفته و باقی مانده دوران ساسانیان بوده و اینک با لهجه کاشمری آمیخته با لهجه نیشابوری همراه می باشد . دین مردم ایور اسلام و مذهب شیعه می باشد . ایور چون در منطقه کوهستانی قرار گرفته است دارای آب و هوای سرد و دارای بارش برف و باران فراوان است و فراوانی زمینها و باغات کشاورزی، باعث رونق زندگی بهتر مردم این دیار شده است . این روستا یکی از اولین روستاهایی در کوهسرخ است که در زمانهای قبل از انقلاب دارای مکتبها و مدارس نوین متعددی بوده و الان نیز به لطف خداوند و تلاش دولتمردان و سعی و کوشش فوق العاده مردم ایور ، دارای مهد کودک ، ابتدایی ، راهنمایی ، دبیرستان دخترانه و پسرانه با امکانات خوب می باشد .

ایور در دامن پاک خود ، مردان و زنانی را پرورش داده که اکنون باعث سرافرازی و سربلندی این سرزمین شده اند از جمله میتوان به رشادت سرداران شهید و چند تن شهید دیگر ایور اشاره کرد و همچنین مهندسان و دکتران و استادان و … اشاره نمود که اکنون در جایگاههای مهمی در سطح شهرستان و استان و کشور مشغول فعالیت هستند که در همین جا برای تمام آن عزیزان آرزوی تندرستی و  موفقیت می کنیم .

این روستا دارای آثار باستانی نیز می باشد که به دلایل عدم توجه مسئولین و مردم ،  فقط اندک اثری و نامی از آنها باقی مانده است . از جمله می توان به قلعه کهنه چوقان که قدمتی از زمان صفویه داشته و در 5 کیلومتری جنوب روستای ایور ، در کلاته چوقان ( چِغو ) واقع است ، نامبرد .همچنین دارای برجهای نگهبانی و آثار دیگری که الان هیچ اثری از آنها باقی نمانده و فقط سخنان پیران روستا مدعای این گفته می باشد….  

از محصولات کشاورزی باغی و زراعی روستای ایور میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

محصولات باغی عبارتند از :

1-     بادام درختی که بصورت دیم و آبی که بیشترین سطح کشت را در زمینهای روستای ایور به خود اختصاص داده است .

2-     گیلاس   3- گوجه درختی   4- زردآلو   5- سیب  6- انگور   7- هلو   8- گردو(جوز) و .....

محصولات زراعی عبارتند از :

1- گندم   2- جو    3- نخــود    4- هندوانه    5- خربزه    6- خیار    7- یونجه   8- شبدر   9- شلغم و ...

 http://www.eivar.org/eivarbiography.htm

E V E M

 


¤ نویسنده:ساحا


WWW.1002tarfand.parsiblog.COM--> بیوگرافی ایور - SAHe!. IR
سفارش تبلیغ
صبا ویژن